Wednesday, 12 October 2011

Perca Kain

Assalamualaikum wb..

Idea!!!!!!!.... :)

Hari ni saya salah satu dari blog yang saya ikuti membuat entri mengenai projek Pengesat Kaki dari Baju T terpakai yang telah dimulakannya pada Mei 2011 lepas.


Tutorial penuh diperolehi dari laman web V and Co. berdasarkan projek Bantal Sofa.



CAntik, bukan?......

Saya rasa saya boleh manfaatkan perca- perca kecil kain lebihan pakaian raya yang simpan setiap tahun dengan niat nak buat kraf tapi sampai sekarang belum ada sebarang hasil lagi.

Hmmm... Mungkin Pengesat kaki seperti projek di atas atau sekadar hiasan sahaja. Semoga kita sama- sama berpeluang melihat idea ini menjadi kenyataan.. :)

Pasu mini hiasan meja



Assalamualaikum wb...

Akhir- akhir ini saya cenderung terhadap kraf dari bahan- bahan terpakai seperti cawan kertas dan cawan plastik kecil bekas promosi makanan di pasaraya.

Sebab tu lah terhasilnya bekas serba guna dari cawan kertas Starbucks hari tu.

Kali ni sedang dalam peringkat akhir menyiapkan pasu mini hiasan meja dari bekas sukatan ubat sirap. Idea buat ni saya kumpulkan dari pelbagai projek di internet. Jadi saya tak dapat bagi link sebab saya tak ada projek tertentu yang dirujuk.

Bahan2:

Bekas sukatan ubat sirap
Batang pencungkil
Plastisin
Kertas pembungkus hadiah
Mata patung
Tali kraf buku skrap
Kotak tebal
Foam kraf berglitter
 Cat poster
 Gam
Masih ada satu lagi toothpick yang belum tahu nak letak apa...


 Saya juga sedang dalam percubaan pertama mengait bekas simpan pensil dari botol minuman yogurt. Link untuk tutorial  asal projek ni boleh diperolehi di bahagian My Favourite Tutorial Link kat sudut atas kiri blog ni.
Latarbelakang adalah permainan kegemaran saya di FaceBook; Treasure Madness... :) Sambil menyelam, sambil mengait..

Harap2 kedua2nya akan dapat disiapkan dalam masa yang terdekat.

Thursday, 6 October 2011

Hadiah untuk cikgu

Assalamualaikum wb...

Hadiah untuk cikgu pelatih Fatihah yang hari ini merupakan hari terakhir mengajar.

Asalnya cawan kertas "Starbuck".

Saya gunakan kertas tisu, gam, serbuk glitter, pembungkus hadiah terpakai, bunga crochet dan butang.

Cawan Kertas Starbuck yang telah ditransform kepada Bekas Pelbagai Guna Pooh



    

























































   













  






     


                                                   
Butang digamkan pada bunga crochet untuk hiasan


 Selamat mencuba.

Monday, 19 September 2011

Ayam Masak Merah

Assalamualaikum....

Kali ni saya nak berkongsi kraf masakan pulak. Seperti yang dimaklumi oleh orang2 yang mengenali diri saya, saya memang dalam kategori tidak pandai masak. Mak seorang yang rajin masak, lepas tu bila kahwin, terus ada pembantu.

Tapi, akhir2 ni, bila pembantu saya dah berhenti, sementara nak tunggu pembantu baru, saya mula "sampai seru" nak belajar masak. Bermula dengan mencuba masakan yang paling mudah, Sup Ayam (hehe.. memang paling mudah) pada bulan puasa lepas, saya cuba memasak sendiri Ayam Masak Kicap semasa raya. Dua tiga hari lepas saya mencuba pulak masak Perut Masak Lemak Cili Api dan Ayam Masak Merah.

Seperti biasa, semua resepi2 tu saya "godek" dari internet. Tapi seperti biasa juga, saya akan dgn kreatifnya meminda di mana yang patut bersesuaian dengan bahan2 yang ada di dalam perti sejuk.

Dipendekkan cerita, saya boleh dikatakan berpuas hati dengan Ayam Masak Merah yang resipi asalnya saya perolehi dari Laman Web Chef Hanieliza di sini. Dijamin sedap resipi Chef ni.


Yang ni pulak resipi Ayam Masak Merah versi saya:

Bahan-Bahan:

1 ekor ayam ..dipotong kecil..bersihkan dan bubuh kunyit & garam dan goreng. (Yang ni boleh suruh orang kedai potongkan kecil, atau mintak tolong suami jer... :)

Bahan untuk dikisar:

3 tangkai cili kering} ikut tahap kepedasan yang diinginkan,
2 tangkai cili merah} tahap saya ni sederhana pedas. Masih boleh dikurangkan lagi untuk yang tidak tahan pedas.
3 ulas bawang merah
2 cm halia
2 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
2 btng serai


2 S/B tomato sos
1 sudu kecil sos cili.

bawang besar,,potong gelang
minyak masak
Garam, gula dan serbuk perasa secukup rasa

3 helai daun limau purut


Bahan untuk ditumis awal:

2 ulas bawang merah}
1 ulas bawang merah}
Dipotong halus

1 cm halia}

dua bunga kuntum bunga lawang
1 batang kayu manis
5 biji rempah yang putih tu (saya tak boleh ingat nama dia masa ni)



Cara:

1. Pijarkan minyak dalam kuali kemudian tumiskan bawang dan halia. Kemudian masukkan rempah tumis. Goreng sehingga bawang dan halia hampir garing dan masukkan bahan2 yang dikisar. Goreng sehingga garing.


2. Masukkan sos tomato dan cili, garam dan gula sukup rasa (Anggaran secubit) . Saya masukkan sedikit sahaja garam kerana ayam memang dah digaramkan awal2. Kacau sehingga bahan2 masak.

3. Setelah itu masukkan ayam dan bawang besar.

4. Gaulkan hingga sebati dan rata.

5. Untuk memastikan kuah masak merah tu mesra dengan ayam, masukkan secawan air dan gaulkan semula. Tutup kuali sehingga kuah kering seperti mana yang kita inginkan.

(Langkah 5 ni saya pandai2 sendiri bubuh, sebab sebelum2 ni saya hairan, kenapa ayam masak merah saya tak mesra dengan kuah dia.) Kalau orang pakar masak, memang dah tau dah benda ni, tapi memandangkan status saya ni, bila tak tulis dalam resepi, memang tak tau la.


6. Bila dah cukup masak, koyakkan dan masukkan daun limau purut dan gaul seketika.

7. Angkat dan hidangkan. (Tapi sebelum tu, ambil sesudu untuk suruh suami rasa).. :)


Saya sengaja buat langkah2 nya dengan terperinci khas untuk rakan2 seperti saya (ada ke yang tak pandai masak macam saya ni?).


Mana2 bahan2 yang saya italik berwarna merah tu maknanya saya dah kreatifkan atau saya tambah sendiri. Untuk resepi yang memang asal dari Chef, yang memang dijamin kesedapannya, klik kat laman dia ya.. :)

Selamat Mencuba. Kalau saya dapat buat, maknanya sangat senang lah itu... :)

Mission Accomplished

  • Bigger Stationery Pouch (Hubby)
  • Pencil Pouch (Maryam)
  • Stylish Pen Case (Hubby)

My Card Making Blog List

My Blog List