Sunday, 23 October 2011

Jubah mamaku

 Assalamualaikum wb..

Sebenarnya lamaaaaa sangat mak saya mintak tolong saya potongkan jubah- jubahnya yang terlebih labuh. Memang lama betul.. Tapi, menjadi seorang "saya" yang suka sangat tangguh- tangguh kerja (tabiat tak baik saya ni tak tau bila nak berubah..:), sampai la ni tak bergerak benda tu.. mak pun dah tak larat nak tanya khabar jubah dia.

Jadi, hari ni saya kuatkan semangat untuk selesaikan tugasan ni supaya jiwa saya rasa lebih tenang (sebab dah tak "berhutang"). Sebab yang nak dibetulkan tu ada empat, ringan pulak tangan saya nak rakamkan proses ringkasnya untuk dimasukkan sebagai salah satu aktiviti kreatif saya di blog ni.


Mula2, ambil ukuran yang betul. Mak saya bagi satu jubah untuk dijadikan contoh.
Lepas ambil  satu sukatan dari bahu, saya ambil pulak sukatan dari bawah.  Senang sikit nak ukur dan potong.
Dah dapat sukatan, potong la... :)

Ni lah hasilnya. Jubah mak saya yang dah disembelih.
  
Jahit sisi dulu supaya hujung jubah lebih kemas dan mudah dijahit. Sila abaikan habuk2 kain yang ada kat kaki mesin tu.. :). Lebihan buat baju raya hari tu...

Bila dah kemas sisi kain, lipat dulu hujung kain dalam 1 - 1 1/2 cm dan sematkan jarum peniti supaya senang semasa menjahit. Tak perlu banyak sangat. Sekurang2nya kat tempat jahitan jubah dan di tengah2 bahagian depan dan belakang jubah. 
Lagi satu, semasa sedang menjahit, pastikan bahagian yang sisip jarum peniti tu selari tempat jahitannya. Ini mengelakkan semasa dah siap menjahit nanti, kelim kat kaki jubah tu berbelit2.


Dah selesai pun.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Mission Accomplished

  • Bigger Stationery Pouch (Hubby)
  • Pencil Pouch (Maryam)
  • Stylish Pen Case (Hubby)

My Card Making Blog List

My Blog List