Wednesday 9 March 2011

How To read a Crochet Pattern

5 RabiulAkhir 1432 H.

Assalamualaikum wb...

Cabaran saya sewaktu mula2 nak kembali berjinak dengan krosye (crochet) ialah untuk membaca pola(pattern)nya yang menggunakan ringkasan khusus.

Apa yang saya lakukan waktu tu (beberapa bulan lalu) ialah saya cari pola yang ada menyertakan klip video cara mengait langkah2 yang sama. Lepas tu saya baca pola dan pada masa yang sama tengok klip tu untuk mengetahui singkatan tertentu tu sebenarnya mewakili teknik apa.

Sebentar tadi saya terjumpa satu laman yang menyentuh perkara ini. Saya rasa amat berguna untuk mereka yang berada di situasi yang pernah saya lalui dulu.

Rasanya, kalau saya jumpa benda ni, mungkin lebih mudah untuk saya belajar baca pola. Jenuh saya tunggu klip video tu streaming....

Tapi tak apa.... Kalau nak belajar, kena kuat dan tabah walaupun sukar. Dan saya harap dengan membaca dari laman ni (http://www.crochetnmore.com/123readapattern.htm- ringkas jer) akan membantu kawan2 yang nak berjinak2 dengan krosye.

Kalau nak tanya kat saya serba sedikit (kalau advance sgt, tak dpt la saya bantu) kalau kurang faham, boleh juga. Tinggal komen kat sini atau boleh emel saya.


Salam.

No comments:

Post a Comment

Mission Accomplished

  • Bigger Stationery Pouch (Hubby)
  • Pencil Pouch (Maryam)
  • Stylish Pen Case (Hubby)

My Card Making Blog List

My Blog List